INTERREG NWE-project onderzoekt wrijving bij metaalvorming

Meer artikelen
auto industrie

Modellen die de wrijving bij metaalvorming kunnen voorspellen en beheersen kunnen veel geld besparen. Dat kan in verschillende industrieën, zoals in de automotive industrie. In het INTERREG NWE-project ASPECT werken 13 partners uit Nederland, Frankrijk, België, Duitsland en Zwitserland hier samen aan.

Het ASPECT project is vooral interessant voor de regio Noordwest-Europa. In Duitsland en Frankrijk zitten veel autofabrikanten en Nederland heeft veel toeleveranciers en daarom een grote rol in het project.

“Het idee dat wij het hier in Nederland moeten hebben van de diensteneconomie is inmiddels achterhaald" vertelt Albert Konter, modelleerexpert en valorisatie manager bij M2i. "We moeten en kunnen hier dingen blijven maken in fabrieken. Maar dan moeten we slimmer gaan produceren. Kleinere batches, op maat gemaakt, gepersonaliseerd. Die slag kunnen we winnen.”
 

Feedback

Iulia Degeratu is programmamanager bij penvoerder M2i (Materials Innovation Institute) en als projectmanager verbonden aan ASPECT. Degeratu: "Pas 2 weken voor het sluiten van de eerste termijn hoorden we over de mogelijkheden van INTERREG. We twijfelden op welke manier ons projectidee waardevol was voor het programma. We vroegen raad bij de contactpersoon in Nederland. Die gaf snel feedback en dacht met ons mee."

Hulp bij aanvraag

Na goedkeuring in stap 1 dienen projecten in stap 2 van de 2-stappenaanpak een volledig projectvoorstel in. Daarin staan alle activiteiten en het financiële plaatje. Degeratu: "In deze stap hadden we veel aan het Joint Secretariat. Zij hielpen om het voorstel op een overtuigende manier op papier te krijgen. Daarnaast gaven ze praktische antwoorden op onze vragen rondom staatssteun. Het was fijn om 1 contactpersoon te hebben die intern schakelde en aan ons terugkoppelde.

Niet laten afschrikken

Ook het doorlezen van de uitgebreide programmahandleiding van INTERREG was nuttig." Degeratu raadt nieuwe indieners aan zich niet te laten afschrikken door de administratieve vereisten. "Daar raak je snel aan gewend. Voor ons is het inmiddels een gewoonte. Bovendien helpen de contactpersonen bij INTERREG je graag."

MKB belangrijk

Jacqueline Brouwer van RVO.nl is Nederlands contactpersoon voor INTERREG NWE. Ze was nauw betrokken bij de projectaanvraag. Brouwer: "M2i diende een projectaanvraag in waarbij naast Tata Steel en Philips ook het mkb een duidelijke rol speelt. Dat is een belangrijke doelstelling voor NWE in de vijfde programmaperiode.

Nieuwkomers

We willen ook graag nieuwkomers als M2i bereiken. Hun methodiek moet procesverliezen verminderen en materiaal besparen. Zo’n ontwikkeling kan de metaalproductie in Europa interessant houden. INTERREG NWE wil dit soort projecten graag ondersteunen. Ze dragen bij aan een sterke economie van de Europese regio en meer werkgelegenheid. En ze leveren een belangrijke besparing van uitgangsmateriaal op voor meerdere sectoren."

Samenwerken met 13 partners

Naast M2i als lead partner is software specialist Triboform Engineering betrokken. De Universiteit Twente is onderzoekspartner. Vanuit de industrie doen Philips en Tata Steel mee. Ook AutomotiveNL speelt een rol. Dat is de clusterorganisatie van de Nederlandse automotive industrie. Degeratu: "Als netwerkorganisatie en onderzoekscentrum heeft M2i veel contacten in het veld. Daarom was het niet moeilijk om partners te vinden."

Meer weten

Ter nagedachtenis aan de onlangs onverwachts overleden Albert Konter, modelleerexpert en valorisatie manager bij M2i.

Service menu right